سئو محلی سایت های وردپرسی
وردپرس به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا (CMS) در جهان شناخته می شود. این سیستم به دلیل انعطاف پذیری بالا، سهولت کار با آن و قیمت مناسب (رایگان!) مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفته است.
خبر خوب برای صاحبان کسب و کارهای محلی این است که وردپرس به طور ذاتی سئو (بهینه سازی موتور جستجو) را در خود جای داده است. به این معنی که حتی افراد بدون دانش فنی هم می توانند با اعمال چند تکنیک ساده، رتبه بندی وب سایت خود را در نتایج جستجوی محلی ارتقا دهند.
در این مقاله، 7 نکته ساده و کاربردی برای بهبود سئوی محلی وب سایت وردپرسی شما ارائه می دهیم:
1. محتوای جذاب، کلید موفقیت در وبسایت شما!
محتوای باکیفیت، باارزش ترین دارایی وبسایت شماست. حتی داشتن ظاهری فوق العاده، سرعتی بی نظیر و کلیه موارد امنیتی هم به دردتون نمی خوره اگه محتوای خوبی نداشته باشین!
پس قبل از اینکه به فکر بهینه سازی محتوا بیفتین، gotta start with somethin’ valuable (باید با یه چیز باارزش شروع کنین)، یعنی چیزی که برای مخاطبانتون مفیده.
برای این کار، gotta understand their pain points (باید مشکلاتشون رو درک کنین) و بدونین که محصولات شما چطور می تونه این مشکلات رو حل کنه. وقتی این رو فهمیدین، می تونین راه حل هاتون رو به انواع محتواهای جذاب تبدیل کنین، از ویدیو و پست های وبلاگ گرفته تا اینفوگرافیک، که باعث بشه مخاطبانتون دوباره به سراغتون بیان.
خب، حالا که محتوای عالی دارین، مرحله بعدی کمی دلهره آور به نظر می رسه: بهینه سازی داخلی (on-page optimization).
اما جای نگرانی نیست، چون می تونیم از ابزارهای ساده ای مثل افزونه سئوی Yoast کمک بگیریم.
در حالت عادی، شما باید تا 20 تا فاکتور سئوی مختلف رو برای هر صفحه در نظر بگیرین، ولی Yoast SEO با دادن یه امتیاز رنگی به هر صفحه، کارتون رو راحت می کنه. این امتیاز بهتون کمک می کنه تا بهینه سازی داخلی رو ردیابی کنین و بخش هایی که نیاز به بهبود دارن رو شناسایی کنین.
Yoast SEO همچنین به عوامل مهم داخلی صفحه مثل تعداد کلمات و کلیدواژه ها هم اشاره می کنه.
2. بریم سراغ لینک های وبسایتت!
تحقیقات اخیر نشون میده که بکلینکها هنوزم مهمترین عامل برای رتبهبندی تو نتایج جستجوی محلی هستن. هر چی تعداد سایتهایی که به وبسایتت لینک میدن، کیفیت این بکلینکها و متن لنگر (anchor text) اونها بهتر باشه، روی رتبهبندی محلیات تأثیر بیشتری میذاره.
لینکسازی اصولی و باکیفیت زمان میبره، ولی چند تا قدم ساده هست که میتونی از همین الان شروع کنی:
به کیفیت اهمیت بده، نه کمیت: درسته که تعداد سایتها، IPها و بلوکهای C که بهت لینک دادن مهمه، اما یه بکلینک باکیفیت از یه مرجع معتبر تو حوزهت، خیلی بیشتر از دهها لینک بیربط و بیارزش میارزه. میتونی از یه نرمافزار ردیابی لینک استفاده کنی تا لینکهای بیکیفیت رو پیدا کنی و پاکشون کنی.
لینکهای شکسته رو پیدا و درست کن: از یه افزونه مثل Broken Link Checker استفاده کن تا لینکهای شکسته رو پیدا کنی و درستشون کنی. این افزونه میتونه تو پستها، صفحات و حتی کامنتها به دنبال لینکهای شکسته بگرده.
متن لنگر رو بهینه کن: برای اینکه تو نتایج جستجوی محلی بهتر دیده بشی، میتونی تو بعضی از متنهای لنگرت، اسم شهرت رو هم قرار بدی. ولی حواست باشه زیادهروی نکنی (مثلا همه متنهای لنگرت رو عوض نکنی یا خیلی زیاد از کلمه کلیدی به صورت دقیق استفاده نکنی). هیچ درصد ایدهآلی برای بهینهسازی متن لنگر با موقعیت مکانی وجود نداره، پس یه تحلیل رقابتی انجام بده تا ببینی تو حوزهت چه چیزی عموما پذیرفته شده.
فرصتهای لینکسازی رو پیدا کن: از یه ابزار تحلیل رقابتی استفاده کن تا ببینی چه سایتهای مرتبطی تو حوزهت هستن که به رقیبهات لینک دادن ولی به تو لینک ندادن. اینها میتونن فرصتهای خوبی برای لینکسازی باشن.
3. تکون بده رفیق! سرعت وبسایتت رو بالا ببر
شاید تو داستانهای بچگی، لاکپشت خرگوش رو شکست بده، ولی تو دنیای سئو این قضیه اصلا صحت نداره. سرعت وبسایت یکی از مهمترین عوامل فنی برای رتبهبندی تو گوگل به حساب میاد. اگه میخوای تو نتایج جستجوی محلی از رقیبات جلو بزنی، باید مطمئن باشی که وبسایتت تا جایی که ممکنه سرعته. چند تا راهکار ساده برای این کار وجود داره:
عکسهای سنگین رو سبک کن: یکی از مهمترین دلایل کندی وبسایتها، عکسهای حجیمه. از یه افزونه مثل WP Smush استفاده کن تا عکسهات رو فشرده و بهینه کنه.
پوسته وردپرست رو خلوت کن: از شر کدهای اضافی تو صفحه خلاص شو، چیزایی مثل فراخوانیهای غیرضروری به پایگاه داده، توابع اضافی، کد جاوااسکریپت و غیره. یه نکته دیگه اینه که پوستههای قدیمی رو پاک کنی، چون هکرها میتونن از اینا برای نفوذ به وبسایتت استفاده کنن.
با یه افزونه کش، بار روی سرور رو کم کن: افزونههای کش، نسخههای ایستا (state) از صفحات پویا رو درست میکنن که باعث میشه زمان بارگذاری از سرور به طور قابل توجهی کم بشه. چند تا گزینه برای این کار وجود داره، هم رایگان مثل WP Super Cache و W3 Total Cache و هم پولی مثل WP Rocket.
دیوونهی افزونه نشی! تقریبا برای هر کاری میشه یه افزونه پیدا کرد، ولی سعی کن فقط از افزونههای ضروری که واقعا به دردت میخورن استفاده کنی. استفاده از افزونههای زیاد، سرعت وبسایتت رو کم میکنه. یه راه حل دیگه اینه که با خرید یه نرمافزار بررسی وبسایت، کار خودت رو راحتتر کنی. نرمافزارهای باکیفیت، عوامل مؤثر تو سرعت صفحهت رو برات آنالیز میکنن و راهکارهایی برای افزایش سرعت پیشنهاد میدن.
4. دوستت رو تحویل بگیر! وبسایتت رو برای موبایل بهینه کن
احتمالا خیلی از مشتریهای بالقوه از طریق گوشی همراه به دنبال کسب و کارهای محلی میگردن. این موضوع رو با این نکته کنار هم بذار که گوگل اولویت ایندکسدهی رو به نسخه موبایل سایتها میده، یعنی بهینهسازی برای موبایل مهمتر از همیشه شده.
بهترین کاری که میتونی برای بهبود وبسایت موبایلت انجام بدی، تمرکز روی سرعت صفحه و فشردهسازی عکسهاست، ولی چند تا نکتهی دیگه هم هست که میتونه بهت کمک کنه:
از یه پوسته واکنشگرا استفاده کن: حداقل کاری که لازمه انجام بدی اینه که پوستهی وردپرست واکنشگرا باشه و محتوای سایتت رو برای همه دستگاههای موبایل تنظیم کنه.
به طور خاص برای بازدیدکنندگان موبایل طراحی کن: از تابع توکار wp_is_mobile استفاده کن تا بتونی تو سطح سرور، دستگاههای مختلف رو شناسایی کنی و یه تجربهی سفارشی برای بازدیدکنندههای موبایلت ایجاد کنی.
یه اپلیکیشن موبایل بساز: طبق تحقیقات eMarketer، ۸۸٪ از زمان استفاده از موبایل صرف استفاده از اپلیکیشنها میشه. کاربرهای موبایل اپلیکیشنهایی رو دوست دارن که یه راه جامع برای ارتباط با برندهای موردعلاقهشون در اختیارشون بذاره.
صفحات موبایلی با بارگذاری سریع (AMP) بساز: صفحات موبایلی با بارگذاری سریع (AMP) صفحات فوقالعاده سریعی هستن که به طور خاص برای موبایل طراحی شدن. وردپرس یه افزونهی AMP پیشفرض داره که میتونی ازش برای ساخت صفحات AMP استفاده کنی. این صفحات تو نتایج جستجو (SERP) زمانی که کاربرها از طریق موبایل جستجو میکنن، اولویت دارن و بالاتر نمایش داده میشن.
5. گوگل مای بیزنس رو با وبسایت وردپرسیات ادغام کن
گوگل مای بیزنس، مجموعهای از عوامل کلیدی رو که به رتبهبندی محلی مربوط میشه رو تو خودش جا داده. چیزایی مثل نزدیکی به موقعیت کاربر، نظرات کاربرها و توضیحات و دستهبندیهای کسب و کار، همهشون روی جایگاه شما تو نتایج جستجو (SERP) تأثیر میذارن.
بعد از اینکه صفحهی گوگل مای بیزنست رو تایید کردی، مطمئن شو که وبسایت وردپرسیت رو به پروفایلت اضافه میکنی، به همراه اطلاعات کلیدی دیگه مثل ساعت کاری و یه توضیح دربارهی کسب و کار. بعدش به دنبال افزونهها و ابزارهایی بگرد که بهت اجازه بدن سیگنالهای مهم رتبهبندی مثل عکسها، یه نقشه از کسب و کار و نظرات مشتریها رو از صفحهی گوگل مای بیزنست به وبسایتت منتقل کنی.
همچنین میتونی یه افزونه نصب کنی که بهت اجازه بده نظرات گوگل مای بیزنست رو به وبسایت وردپرسیت اضافه کنی، مثل افزونهی Google Places Reviews. این کار به افزایش اعتماد مشتریها به کسب و کارت کمک میکنه!
شاید بخوای یه نقشه تعاملی از کسب و کار رو از طریق یه افزونه یا ابزار به وبسایتت اضافه کنی. Google Maps Builder یکی از این نمونههاست که به مشتریهات کمک میکنه راحتتر پیدات کنن.
6. با دادههای ساختاریافته به صفحاتت جان بده!
تا حالا فکر کردی چرا بعضی از لیستینگهای کسب و کارهای محلی انقدر کامل به نظر میرسن – شامل نظرات، امتیاز ستاره ای و توضیحات مفصل – در حالی که بقیه اینطور نیستن؟
راز این قضیه، دادههای ساختاریافته است.
با استفاده از افزونههایی مثل Schema، میتونی اطلاعات بیشتری در مورد کسب و کار خودت رو به گوگل منتقل کنی. این کار به مشتریهات جزئیات بیشتری رو نشون میده وقتی تو نتایج جستجو (SERP) پیدات میکنن، چیزایی مثل ساعت کاری، محدوده قیمت و موقعیت فیزیکی.
حواست باشه که در حالی که توضیحات به طور ذاتی باعث بهبود رتبهی وبسایتت نمیشن، ولی شامل کردن اطلاعات بیشتر باعث میشه نرخ کلیک (click-through rate) بالاتری داشته باشی – و نرخ کلیک میتونه روی رتبهبندی تو گوگل و سایر موتورهای جستجو تأثیر بذاره.
7. کلمات کلیدی محلی رو تو URLها بذار
به طور کلی، ساختار URL نقش کمی تو توانایی رتبهبندی صفحهی شما داره.
با این حال، وقتی صحبت از جستجوی محلی میشه، استفاده از کلمات کلیدی موقعیت مکانی تو URL میتونه به بهبود تجربهی کاربر کمک کنه. این موضوع به خصوص زمانی صحت داره که چندین صفحهی فرود (landing page) داشته باشی که روی موقعیتهای مکانی مختلف تمرکز میکنن و میخوای به مشتریهات اطمینان بدی که تو جای درستی هستن.
نسخههای قبلی وردپرس انعطافپذیری زیادی رو برای URLها در اختیارت نمیذاشتن. همهی اونها لینکهای ثابت زشتی بودن که شبیه این به نظر میرسیدن: http://mydomain.com/?p=1354
اما، آخرین نسخههای وردپرس به صورت پیشفرض از لینکهای ثابت قشنگ (pretty permalinks) استفاده میکنن که شامل تاریخ و عنوان پستهات هستن. ممکنه یه همچین شکلی به نظر برسن: http://mydomain.com/2016/02/28/sample-post/
میتونی تنظیمات URL رو تو پنل مدیریت وردپرس با رفتن به تنظیمات > لینکهای ثابت (Permalinks) تغییر بدی.
از اونجا، میتونی روی ساختار سفارشی (Custom Structure) کلیک کنی تا یه موقعیت مکانی به URLهای صفحهی فرودت اضافه کنی.